ErgoKlinik


- på din side mod ryg- og muskelsmerter

Rygtræning / S-form

Gør noget ved din kropsholdning!

Hvorfor nu det? 

Fordi en forkert kropsholdning kan være årsag til smertetilstande i din krop.


Fx. når vi  hænger i leddene eller bærer kroppen på en uhensigtsmæssig måde. I ergoklinik.dk arbejdes med kropsholdning med udgangspunkt i S-formstræning.


Når du har en sund kropsholdning, danner din rygsøjle en S-form, når den ses fra siden.

S-formstræningen viser hensyn til dine smerter!


Nyder du at bevæge dig, men er begrænset heri? Er du ramt af kroniske smerter?


Øvelserne er skånsomme for din ryg, og er gode at starte med efter fx en diskusprolaps.


S-formstræning styrker dine ben-, balle-, ryg-, arm- og halsmuskler. Målet er at forebygge muskel og nerveirritation i din ryg og øvrig led.

Personlige øvelser


Jeg tilbyder instruktion i øvelser, som du kan passe ind i din hverdag, idet de ikke kræver redskaber.


Øvelserne kan være et aktivt skridt i vejen mod en krop uden muskelsmerter. Valget af øvelser vil tage hensyn til netop din smertehistorik.


Alt du skal bruge, er en måtte eller et tæppe - og tiden til øvelserne!




- S-formstræning fremmer ryggens naturlige S-form
- S-formstræning styrker mavemuskler og bækkenbund
- S-formstræning øger smidigheden i kroppens muskler og led
- S-formstræning kræver ikke redskaber 
- S-formstræning kan udføres på et lille areal
- S-formstræning træner alle holdningsbærende muskler 
                            fra fødderne og opefter.
Med den rette muskelspænding øges blodgennemstrømningen, og dine muskler ernæres optimalt, hvilket er forudsætningen for bevæge- og smertefrihed.
Smerter er således tegn på ubalancer. Smerter er kroppens fornemmeste måde at få din opmærksomhed til at ændre kropsholdning, træning, kost og øvrig livsstil. Det er ikke unormalt at blive en smule øm,når ny træning påbegyndes. Ved smerter er det vigtigt at nedsætte træningsintensiteten og niveau, samt have stor opmærksomhed på en fri vejrtrækning.